Wspomnienia z wycieczki do Ciechanowa i Opinogóry

W dniu 8 czerwca 2017 r. grupa członków i sympatyków ŚZPŻŁ z Oddziału Warszawa-Rakowiecka pojechała na wycieczkę do Ciechanowa i Opinogóry.
W Ciechanowie, mieście położonym około 100 km od Warszawy, znajduje się potężny zamek zbudowany w drugiej połowie XIV wieku przez najwybitniejszego władcę Mazowsza, księcia Siemowita III (Ziemowita III)– mazowieckiego. Zwiedzając zamek z przewodnikiem zapoznaliśmy się z historią Mazowsza po podziale dzielnicowym Polski, dokonanym przez Bolesława III Krzywoustego w 1138 r. oraz walką książąt o władzę i dążenie do zjednoczenia. Dokonał tego dopiero Władysław Łokietek, koronując się w 1320 r. w Krakowie. Na zamku oglądaliśmy uzbrojenie z okresu średniowiecza oraz wykopaliska archeologiczne. Po zwiedzeniu zamku spacerowaliśmy po mieście podziwiając architekturę rynku i pasaż na ul. Warszawskiej. Po wypiciu kawy pojechaliśmy do odległej o 12 km miejscowości Opinogóra, w której mieści się muzeum romantyzmu. Tam czekała już przewodniczka, która oprowadziła nas po kościele i jego podziemiach w których znajdują  się grobowce rodziny Krasińskich. Następnie przejęła nas inna przewodniczka /z długimi rzęsami/, która  bardzo szczegółowo przekazywała nam informacje o obiektach muzealnych i ich zbiorach. Podczas około trzy godzinnego spaceru zobaczyliśmy Zespół Pałacowo-Parkowy w którego składzie jest park  krajobrazowy typu angielskiego o powierzchni 21 ha, zameczek, oranżeria, oficyna i dwór. Muzeum poświęcone jest głównie wybitnemu dramatopisarzowi i poecie okresu romantyzmu - Zygmuntowi Krasińskiemu. Mimo zmęczenia z ciekawością słuchaliśmy opowiadania przewodniczki o historii i kolekcjach znajdujących się w zbiorach muzeum.
Około godz.17 odjechaliśmy z Opinogóry i przez Płońsk zdążaliśmy drogą nr 7 w kierunku Warszawy. Po zjedzeniu obiadu w przydrożnym zajeździe zatrzymaliśmy się na chwilę w Modlinie i zobaczyliśmy fragment podziemnych umocnień Twierdzy Modlin ukrytych obecnie pod restauracją „Borodino”. Organizatorem wycieczki był zarząd Oddziału.