Wspomnienia z wycieczki do Serocka
W dniu 15 lipca 2016 r. grupa 26 osób, członków Oddziału wraz z rodzinami i sympatykami ŚZPŻŁ, na czele z prezesem Oddziału płk Zbigniewem Kosobuckim wybrała się na wycieczkę statkiem do Serocka. Spotkaliśmy się na przystani przy Kanale Żerański, aby o godz. 9:30 odpłynąć statkiem „Zefir”. Po około dwu godzinach rejsu Kanałem Żerańskim statek wpłynął w Nieporęcie na wody Zalewu Zegrzyńskiego. Tutaj na dużej przestrzeni wodnej przywitał nas wiatr i fala. Mimo pochmurnego nieba z ciekawością oglądaliśmy okolicę, szczególnie brzegi zalewu, gdzie jest wiele ośrodków wodnych, pensjonatów i hoteli. Po wpłynięciu na zalew kapitan skierował statek w kierunku zapory wodnej w Dębem (oddanej do użytku wraz z zalewem w 1963 roku). Przed zaporą na wysokości m. Jachranka statek zawrócił i popłynęliśmy do Serocka. Po lewej stronie burty statku oglądaliśmy schowany w drzewach Duży i Mały Ford „Twierdzy Zegrze”, ośrodek WAT-u, pałacyk Krasińskich i dalej ośrodek żeglarski „Mila” oraz pałac Radziwiłłów. W czasie rejsu humor wszystkim dopisywał a kol. płk Eugeniusz Malczewski przygotował śpiewniki więc śpiewaliśmy piosenki, wzbudzając zainteresowanie pozostałych pasażerów. Gdy statek przycumował do przystani w Serocku o godz. 13, niebo się rozjaśniło i rozbłysło słońce. Po zejściu na ląd przewodnictwo objął kol. ppłk Marian Turek, który oprowadzając nas po ciekawych zakątkach opowiadał historię miasta i związanych z nim i okolicą ludzi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru pięknym Bulwarem Nadnarwiańskim. Po drodze doszliśmy do domku w którym gościł w 1948 r. sławny malarz Pablo Picasso a następnie jednym z wąwozów wspięliśmy na wzgórze, gdzie w średniowieczu znajdowało się grodzisko zwane „Barbarką” (pierwsze pisane wzmianki o nim pochodzą z 1065 roku). Ze wzgórza podziwialiśmy piękną panoramę rzeki Narew oraz ujście do niej rzeki Bug. Następnie udaliśmy się do zabytkowego gotyckiego kościóła pod wezwaniem Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, zbudowanego w I połowie XVI wieku z fundacji książąt mazowieckich Janusza III i Stanisława. Po wyjściu z kościoła usiedliśmy na skwerku obok izby pamięci aby odpocząć i wysłuchać opowieści o historii miasta Serock, które uzyskało prawa miejskie w 1417 r. Obecnie miasto przygotowuje się już do obchodów 600-lecia. Na rynku miejskim ujrzeliśmy piękną bryłę ratusza oraz zabytkowy bruk z czasów średniowiecza. Czas szybko minął i musieliśmy wracać na statek aby o godz. 15:20 odpłynąć do Warszawy. Kilku uczestników wycieczki zauroczonych pięknem miasteczka i wąwozami pozostało w Serocku aby kontynuować zwiedzanie indywidualnie. Wycieczkę dokumentował fotograficznie kol. płk Leon Rudnicki oraz kol. płk Ryszard Kałamaga i kol. ppłk Marian Turek.